26 жовтня 2020 року члени парламентського Комітету з питань національної безпеки, оборони та розвідки зареєстрували доопрацьований Проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про Службу безпеки України» щодо удосконалення організаційно-правових засад діяльності Служби безпеки України» № 3196-д.

На жаль, попри задекларований принцип дотримання Конституції та законів України при обмеженні прав і свобод людини в діяльності СБУ, законопроєкт містить серйозні ризики надмірного втручання у свободу вираження поглядів, право на інформацію і повагу до приватності та не встановлює реальних і ефективних механізмів контролю законності дій СБУ, а саме:

—      Підстави та порядок судового та позасудового блокування сайтів сформульовані не достатньо чітко та визначено, що може призвести до обмеження дискусій з важливих для суспільства питань. До прикладу, СБУ може ініціювати обмеження доступу до будь-якого веб-ресурсу, щоб «не допустити загострення суспільно-політичної ситуації». Під таку підставу легко можуть потрапити, наприклад, заклики вийти на протест чи навіть оприлюднення гучного журналістського розслідування.

Відсутні достатні запобіжники від зловживань при перехопленні електронних комунікацій. СБУ отримує повний контроль над визначенням технічних характеристик та застосуванням засобів для зняття інформації з електронних комунікаційних мереж, що ускладнює контроль над законністю їх використання. Законопроєкт також не містить гарантій захисту професійної таємниці (адвокатської, лікарської, таємниці журналістських джерел тощо) при застосуванні перехоплення, на відміну від стандартів, що використовують у кримінальних розслідуваннях.

СБУ отримує необмежений безпосередній доступ до державних баз даних та може отримувати будь-яку іншу персональну інформацію про особу за своїм запитом. Подібний підхід суперечить базовим засадам обробки персональних даних, зокрема вимогам щодо ненадмірності обсягу та чіткої мети збирання та використання інформації про особу.

Законопроєкт дозволяє анулювати ліцензію будь-якого теле- чи радіомовника за поданням СБУ, якщо служба вважає, що мовник здійснює «сепаратистську», «терористичну», «диверсійну», «розвідувально-підривну діяльність» або інші дії, «спрямовані на порушення недоторканності державного кордону України, проти основ національної безпеки, миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку». При цьому, жодної процедури доведення фактів такої протиправної поведінки законопроєкт взагалі не встановлює, а сама підстава суперечить міжнародним зобов’язанням України у сфері регулювання медіа.

—  Баланс між відкритістю роботи СБУ та обмеженням у доступі до інформації про діяльність СБУ зміщується в бік повної закритості і непрозорості. Так, голова СБУ  чи уповноважені керівники отримують право відмовляти в наданні  публічної інформації, якщо вони «обґрунтовано» вважатимуть, що таке розкриття створить загрози «власній безпеці та безпеці оперативно-службової діяльності», незалежно від реальності шкоди та існування переважального суспільного інтересу в оприлюдненні («трискладовий тест»).

—  СБУ отримує повноваження безпосередньо втручатися у виборчий процес та вносити подання про заборону/скасування реєстрації кандидатів на виборах, якщо відповідна партія здійснює «сепаратистську, терористичну, диверсійну чи розвідувально-підривну діяльність або інші дії, спрямовані на порушення недоторканності державного кордону України, проти основ національної безпеки, миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку». Як і у положеннях щодо мовників, жодного порядку доведення фактів такої незаконної діяльності законопроєкт не передбачає.

Коаліція “За вільний Інтернет” також поділяє занепокоєння, висловлені у заяві Правозахисного порядку денного, щодо відсутності системи незалежного контролю за діяльністю СБУ та передумов для системних порушень прав людини, які створює законопроєкт.

Зважаючи на окреслені загрози, громадські організації, що приєдналися до заяви, закликають народних депутатів України:

  • Не підтримувати Проєкт Закону № 3196-д «Про внесення змін до Закону України «Про Службу безпеки України» щодо удосконалення організаційно-правових засад діяльності Служби безпеки України» та ініціювати процес публічних консультацій щодо реформи Служби безпеки України на засадах поваги до прав людини, законності, легітимності та обґрунтованості обсягу та порядку здійснення повноважень Службою безпеки України.

Коаліція «За вільний Інтернет», учасники:

ГО «Лабораторія цифрової безпеки»

ГО «Платформа прав людини»

ГО «Центр громадянських свобод»

ГО «Центр прав людини ZMINA»

Представництво Freedom House в Україні

Українська Гельсінська спілка з прав людини

Микола Костинян

ІНШІ ПУБЛІКАЦІЇ

Залишити свій коментар

*

*

Отримати юридичну допомогу

Ваше звернення прийнято і буде оброблено протягом 24 годин. Всього найкращого!

ID Вашої заявки:

Перевірити статус можна за посиланням

* щоб додати кілька файлів - виділіть їх всі разом і натисніть додати (відкрити). По одному файли не прикріпляються!
* обов'язково прикріпіть документи, якщо справа - захист в суді або допублікаційна експертиза Натиснувши кнопку Відправити Ви даєте згоду на обробку своїх персональних даних